.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
۵۰۰‬اصله درخت در آتش‌سوزي اخير بوستان گلستان سوخته است

مديركل اداره حفاظت محيط زيست خراسان شمالي گفت: آتش‌سوزيهاي سه هفته اخير در بوستان ملي گلستان بيش از ‪ ۵۰۰‬اصله درخت را از بين برد. محسن شهرياري  در نشستي خبري افزود: آتش حدود ‪ ۴۰۰‬هكتار از زمينهاي اين مناطق را فراگرفت و قسمتي از طبيعت بكر منطقه و گونه‌هاي منحصربفرد جنگلي اورس، زرشك، گون و بلوط را سوزاند.

وي علت اصلي آتش‌سوزي و گسترش دامنه آن را گرماي هوا عنوان كرد و گفت:
احتمال اينكه شكارچيان متخلف، اين آتش‌سوزي را در منطقه برپا كرده باشند نيز دور از ذهن نيست.

او رقم تقريبي خسارت وارد شده به اين مناطق را بيش از دو ميليارد و ‪۵۰۰‬ ميليون ريال و ارزش ريالي هر درخت را پنج ميليون ريال دانست و افزود: با برآورد نهايي خسارت، بطور قطع اين ميزان افزايش خواهد يافت.

وي خسارت وارده از ناحيه آتش‌سوزري به اين جنگلها را جبران ناپذير خواند و گفت: اين منطقه جزو مناطق نيمه‌خشك به شمار مي‌رود و حتي در صورت وجود بارندگي مناسب، ايجاد مجدد اين جنگلها حدود ‪ ۱۰۰‬سال طول مي‌كشد.

او ادامه داد: براي به حداقل رساندن اين مدت زمان و احيا جنگل، برنامه ريزي شده تا نهالهايي از همان گونه‌هاي خسارت ديده در منطقه بوستان ملي گلستان غرس شود.

وي در عين حال با انتقاد از كمبود امكانات لازم براي فرونشاندن بهنگام آتش در عرصه‌هاي طبيعي گفت: استان خراسان شمالي نيز براي جلوگيري از بروز چنين مشكلاتي با كمبود امكانات مواجه است.

او افزود: براي حفاظت از هر ‪ ۵۰‬هزار هكتار از منطقه تنها يك محيطبان وجود دارد و حال آنكه اين يك سوم ميزان نياز مناطق است.

وي امكانات اطفاي حريق در خراسان شمالي را بسيار محدود دانست و افزود:
براي رفع اين مشكل تمهيداتي براي بستن قرارداد با كشورهاي عراق، تركيه و تاجيكستان براي امدادرساني در مواقع بحران و نيز ارتش و سپاه در استان براي در اختيار گذاشتن بالگردهاي آبپاش انديشيده شده است.

‪ ۲۲۰‬هزار و ‪ ۴۲۱‬هكتار از مساحت خراسان شمالي زير پوشش محيط زيست است كه اين سطح ‪ ۱۵‬درصد از كل مساحت استان را دربر مي‌گيرد و شامل چهار منطقه حفاظت شده، دو بوستان ملي و يك پناهگاه حيات وحش است.

خراسان شمالي از نظر برخورداري از بوستان ملي در سطح كشور رتبه دوم و از نظر گستره مناطق حفاظت شده و غناي حيات وحش رتبه سوم كشوري را دارد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.073 seconds.